Život Blackbirda

2. června 2018 v 19:41 | lmetalgirl |  Téma Týdne
Kdo by si byl pomyslel, že holka může mít své nejoblíbenější letadlo? Je tomu tak. A není to jen tak obyčejné letadlo.
"Narodilo se" na začátku 60. let po tom, co Clarence "Kelly" Johnson vytvořil konečný design. Pod názvem RS-71 nebo A11 se pracovalo na jeho výrobě pod záštitou firmy Lockheed, oddílu Skunk Division. Mělo to být nejrychlejší letadlo na světě, to však přineslo spoustu téměř nevyřešitelných problémů. Musely se otestovat nové materiály, neboť kdyby letadlo operovalo ve vyšších rychlostech se stejnými materiály jako předtím, roztavilo by se. Z větší části se tedy použily titanové pláty, mezi nimiž byly dostatečné mezery, aby se kov mohl rozpínat. Když pak letoun natankovali, těmi samými mezerami jim palivo vyteklo ven. To by vás asi trefil šlak, co? A to nebyly jediné problémy. Všichni si mysleli, že postavit ho je nemožné.
https://drawingdatabase.com/wp-content/uploads/2014/04/SR-71-BlackBird.jpeg

Po neuvěřitelném úsilí pod časovým presem se 22.12.1964 konal první let. Byl to zázrak. Letělo.
V roce 1966 prezident Johnson představil letoun jako SR-71 a ne RS-71, což se začalo používat jako oficiální název.
Vyrobilo se 32 kusů. Každé mělo modročernou barvu (která dala letadlu jméno Blackbird) a je popisováno takhle:


SR-71 je dvou-místní letadlo s delta-křídlem (trojúhelníkové křídlo) poháněné dvěma proudovými motory. Má velmi tenká křídla, dvě nakloněná kormidla umístněná navrchu motorových gondol a výrazného trupového hřbetu prodlouženého od nosu k náběžné hraně křídla.
Letadlo se může dodatečně dotankovat buď za letu, nebo na zemi přes oddělené nádoby, které
vedou do společného čerpacího potrubí. Zatahovatelný padák je připravený posílit šest hlavních
kol brzd. Letadlo je zabarveno na černo k snížení vnitřní teploty při vysokých rychlostech.

Rozměry:
Délka (celková): 32,7 m
Výška (až po vrch kormidel): 5,6 m
Rozpětí křídel: 17 m
Plocha křídel: 149 m2
Rozchod kol: 5,08 m

Zapsalo se do rekordů. Bylo schopno letět ve výšce 25 000 m (téměř ve vesmíru) rychlostí více než 3,3 Machu. Dne 26.4.1971 přeletělo 24 000 km za 10 h 30 min. Díky tomu získalo cenu Mackay a Harmon jako "největší úspěch vědy".
Z vyrobených 32 letounů nebyl žádný sestřelený! Ale 12 mělo nehodu. To je přesto vynikající výsledek.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/0c/View_from_the_SR-71_Blackbird.jpg/1024px-View_from_the_SR-71_Blackbird.jpg

Blackbird se dostal i do filmů: X-Men, Hellsing, D.A.R.Y.L., Deadpool nebo Transformes
http://conceptartworld.com/wp-content/uploads/2011/06/X-Men_First_Class_Concept_Art_by_Jamie_Rama_main-700x305.jpg
https://media.giphy.com/media/b9TXpM9op7p04/giphy.gif
http://www.impdb.org/images/0/00/Hellsing_SR-71_2.jpg
https://vignette.wikia.nocookie.net/transformers/images/6/63/Rotf-jetfire-toy-leader.jpg/revision/latest?cb=20090805024123

Dokonce se dostalo i na potisky triček.
https://i.pinimg.com/originals/f6/b3/70/f6b37099f38c7e6b54d81073ab5e328f.jpg

Jenže v roce 1999 byl projekt SR-71 Blackbird ukončen. Dnes legendární průzkumné letadlo uvidíme jen v muzeu. Jeho nástupce se bude jmenovat SR-72, avšak rozhodně není tak hezký.
No na slavného Blackbirda se nezapomene. Všechny modely pomalu rezavějící ve svém důchodu budou obdivovány pořád.
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama